IMSA rolls into VIR this weekend for a GT only event.
By: NASCAR Pinty's Series
August 25, 2023 

The International Center of Advanced Racing or more commonly known as Circuit ICAR, is considered one of the most unique tracks on the NASCAR Pinty’s Schedule.

 

Located on the former Montréal–Mirabel International Airport, in Mirabel, Quebec, the track has appeared on the series’ schedule a total of nine times, separated by two stints, and three different configurations.

 

From 2011 to 2016, ICAR featured a 2.113-mile layout with 16 turns. Then a year later, the track was drastically shortened to a 0.684-mile map with only seven turns.

 

The track then disappeared from the series schedule for two years, but later returned in 2021, with a 0.994-mile, seven-turn layout.

 

Throughout the years and different configurations, two drivers have dominated on the airport tarmac - Andrew Ranger and Kevin Lacroix.

 

While the inaugural race in 2011 was won by Robin Buck, Ranger and Lacroix have established themselves as the ones to watch when the series visits the Mirabel, Quebec.

 

Both have four wins at the track, respectively. Ranger has competed in all nine races at ICAR, with all his wins coming on the 2.113-mile layout. Despite a 21st-place finish in the inaugural 2011 event, he has never finished worse than fifth at the track.

 

Lacroix on the other hand, has finished on the podium in all five of his starts, with four wins, and one third-place finish in 2016. The Saint-Eustache, Quebec native has therefore won on every ICAR configuration, with a win percentage of 80 and an average finish of 1.4.

 

Now, Circuit ICAR debuts a new configuration, where drivers will be challenged to a 2.295-kilometer (1.426-mile), 12-turn layout around the completely flat road course.

 

Largest Field at Circuit ICAR Since 2014

With 25 cars entered, this weekend’s race will feature the biggest field at Circuit ICAR since 2014 (29 cars).

 

Notable drivers joining the field include 2017 champion Alex Labbe driving the No. 36 Chevrolet, and three-time NASCAR Pinty’s winner Raphael Lessard driving the No. 12 Duroking Autosport/XPN Dodge for Mathieu Kingsbury.

 

Also joining the field are Justin Arseneau, Louis-Philippe Montour, Herby Drescher, Dave Coursol, Sam Fellows, and J.F. Laberge.

 

Jacques Guenette Sr. Makes Series Debut

One driver making their first career start this weekend at Circuit ICAR is Jacques Guenette Sr., grandfather to Alex Guenette, driver of the No. 3 Chevrolet.

 

Guenette Sr. has ten starts in the NASCAR Grand-Am Rolex Sports Car Series from 2001 to 2005, with four podium finishes in the GTS Class from 2001 to 2003.

 

NASCAR Pinty’s Series etc.

Alex Guenette will have a tight turn-around to get to Circuit ICAR on Saturday morning. Guenette is set to race in the NASCAR Xfinity Series race at Daytona International Speedway on Friday, August 25 at 7:30 p.m. ET in the No. 91 Evirum/BKFC Chevrolet for DGM Racing.

 

The Evirum 125 will air tape-delayed on TSN on Saturday, September 2 at 2:00 p.m. ET, and on RDS in Quebec on Saturday, September 23 at 2:00 p.m. ET.

 

Race Evirum 125
Date / Start Time Saturday, August 26, 2023 / 5:30 p.m. ET.
Track / Location Circuit ICAR (Mirabel, QC)
TV TSN: Saturday, September 2 @ 2:00 p.m. ET.
RDS2: Saturday, September 23 @ 2:00 p.m. ET.
Live Stream Canada: TSN+
USA: FloRacing

 

Nouvelles et notes de la série NASCAR Pinty's - Le tracé du Circuit ICAR présente une nouvelle configuration

 

L'International Center of Advanced Racing, mieux connu sous le nom de Circuit ICAR, est considéré comme faisant partie des circuits uniques du programme NASCAR Pinty's.

 

Situé sur l'ancien aéroport international Montréal-Mirabel, à Mirabel, au Québec, le circuit a figuré au calendrier de la série NASCAR Pinty’s à neuf reprises, séparées en deux étapes, et en utilisant trois configurations différentes.

 

De 2011 à 2016, ICAR présentait un tracé de 3.40 km (2,113 miles) avec 16 virages. Un an plus tard, la piste a été considérablement réduite, à 1,10 km (0,684 mile), et avec seulement sept virages.

 

Le circuit a ensuite été retiré du calendrier de la série pendant deux ans, avant de revenir en 2021, avec un tracé de 1,599 km (0,994 mile) comprenant sept virages.

 

Au fil des années et des différentes configurations, deux pilotes ont dominé le tarmac - Andrew Ranger et Kevin Lacroix.

 

Bien que la course inaugurale de 2011 ait été remportée par Robin Buck, Andrew Ranger et Kevin Lacroix se sont imposés comme favoris lorsque la série visite le circuit de Mirabel, au Québec.

 

Ils ont tous deux remporté quatre victoires sur ce circuit. Andrew Ranger a participé aux neuf courses à ICAR et toutes ses victoires ont été remportées sur le tracé de 2,113 miles. Malgré une 21e place lors de l'événement inaugural de 2011, il n'a jamais terminé plus loin que la cinquième place par la suite.

 

Kevin Lacroix, quant à lui, est monté sur le podium lors de ses cinq départs, avec quatre victoires et une troisième place en 2016. Le natif de Saint-Eustache, au Québec, a donc gagné sur toutes les configurations du circuit ICAR, avec un pourcentage de victoire de 80 % et une moyenne de 1,4 à l’arrivée.

 

Aujourd'hui, ICAR inaugure une nouvelle configuration, où les pilotes devront relever le défi d'un tracé de 2,295 kilomètres (1,426 miles) et de 12 virages autour d'un circuit routier entièrement plat.

 

Le plus grand nombre d’inscrits au circuit ICAR depuis 2014

Avec un peloton de 25 voitures inscrites, la course de ce week-end présentera le plus grand peloton au circuit ICAR depuis 2014 (29 voitures). Parmi les pilotes qui se joindront aux réguliers de la série, mentionnons le champion 2017 Alex Labbé au volant de la Chevrolet no36, et celui qui a remporté trois courses en série NASCAR Pinty's, Raphaël Lessard, qui sera au volant de la Dodge no12 Duroking Autosport/XPN pour Mathieu Kingsbury.

 

Justin Arseneau, Louis-Philippe Montour, Herby Drescher, Dave Coursol, Sam Fellows et Jean-Frédéric Laberge se joindront également au peloton.

 

Jacques Guénette sénior fera ses débuts dans la série

Jacques Guénette sénior, grand-père d'Alex Guénette (pilote de la Chevrolet no3), prendra son premier départ en carrière en série NASCAR Pinty’s ce week-end au circuit ICAR.

 

Guénette sénior comptabilise dix départs en série NASCAR Grand-Am Rolex Sports Car de 2001 à 2005, dont quatre podiums en classe GTS de 2001 à 2003.

 

La série NASCAR Pinty’s etc.

Alex Guénette devront rapidement s’adapter au nouveau tracé du Circuit ICAR samedi matin, depuis qu’il participera à une ronde de la série NASCAR Xfinity au Daytona International Speedway la veille, le vendredi 25 août à 19 h 30 HAE.

 

La course « Evirum 125 » sera rediffusée sur TSN, le samedi 2 septembre à 14 h 00 HAE, et à RDS au Québec, le samedi 23 septembre à 14 h 00 HAE.

 

Course Evirum 125
Date / Départ Samedi 26 août / 17 h 30 HAE
Piste / Endroit Circuit ICAR (Mirabel, QC)
Télévision TSN : Samedi 2 septembre @ 14 h 00 HAE
RDS2 : Samedi 23 septembre @ 14 h 00 HAE
Diffusion en direct Canada : TSN+
États-Unis : FloRacing